AARHUS ECHO

AARHUS ECHO
et online hjemsted for musik i Aarhus

Af: Lars Knudsen, DMF-Aarhus. Foto: Anna Marín Schram.

Breaking News. Minut-til-minut opdateringer. Hurtige notitser med seneste nyt. Kapløbet om at formidle store og små sensationer kører stærkere og stærkere i medierne, og mantraet er med fastholdende hyppighed at ramme vores ”feeds” hurtigt, kort, præcist. Midt i kappestriden om at levere historierne næsten inden de er sket, er der dukket en musikjournalistisk redaktion op i Aarhus, som vil noget andet.

Musikjournalist på Danmarks Radio igennem 25 år, Carsten Holm, laver radio på DR P6 Beat og skriver artikler på dr.dk. For et år siden fik kærligheden Carsten til at flytte til Aarhus. Selv om han også altid har haft et tæt forhold til byens musikmiljø, opdagede han, at her er et hav af historier og interessante hjørner, som er værd at fortælle om. Sammen med vennen Torsten Stistrup Cubel, guitarist og sanger i bandsne Keminova Cowboys og Hverdagens Helte og til daglig label manager hos distributionsfirmaet Danmark Music Group, har de to velskæggede fyre startet Aarhus Echo.

Tankerne bag
Februar 2017 til The Dillinger Escape Plan koncert på Voxhall kom Torsten og Carsten til at snakke om menneskerne, som lever og ånder for og i musikken her i byen, men som aldrig rigtig selv kommer i overskrifterne. ”Vi satte os for at få organiseret et sted, hvor man kan dykke ned i information om de vidt forskellige genrer, bands, virksomheder, aktører, personer og miljøer, som Aarhus har. Og ikke mindst se tilbage og formidle historierne om scenens udvikling”. Tilsammen kender de to Gud og hvermand i musikken, og de elsker at fortælle de gode historier fra branchen. Ideen blev til Aarhus Echo, en hjemmeside som samler og favner historierne om den rytmiske originalmusik i Aarhus.

Tager over fra Rock i Århus
Carsten havde gået og ruget på ideen om at skrive en bog om ROSA/SPOT leder Gunnar Madsen. Men når bøger er skrevet, læst og lukket sammen, så ophører historierne. Det gør de ikke på en hjemmeside, hvor man kan blive ved med at fortælle og tilføje til den samme historie med flere og andre vinkler og krøller på. Torsten: ”Bogen ’Rock i Århus’ er fantastisk! Men den udkom i 2009, og den stopper ligesom der. Så der finder du ikke noget om Lowly, Gurli Octavia og mange andre ting, som er sket i byen siden. Der er hele tiden nyheder og nye bands at berette om. Og der er også hele tiden mere at fortælle og lægge til de gamle historier”.

En del af Kulturhovedstaden
Aarhus Echo blomstrede i 2017 og blev et af de projekter, som voksede ud af kulturhovedstadsåret. Lanceringen af www.aarhusecho.dk skete den 9. december 2017, hvor sitet officielt gik i luften og samtidig var vært på spillestedet Radar ved en af flere koncerter rundt om i byen denne dag i forbindelse med Kulturhovedstadens afslutningsarrangement.

Redaktionen
www.aarhusecho.dk indeholder en aktuel koncertkalender specifikt for byen. På hjemmesiden kan bands også tilmelde sig databasen, som på sigt vil blive et oversigtsværk over nye som tidligere eksisterende Aarhuskunstnere. ”Ud fra ideen om at starte med at skrive om aktuelle emner vil vi også gerne supplere med at fortælle om, hvordan tingene musikhistorisk hænger sammen”. Til daglig har Aarhus Echo hjemme i Promus Fælleskontor, hvor Carsten, Torsten og cirka 10 skribenter arbejder på redaktionen. Tre gange ugentligt publiceres nye artikler om alt fra de store publikumssucceser til det smalle og eksperimenterende. ”Her i starten beskæftiger vi os primært med rock, pop og indie, men også metal, hip hop og elektronisk. Jazz og klassisk har vi ikke kastet os over, da vi ikke selv har den nødvendige indsigt”.

Branding, fællesskab og publkums-kontakt
”Tilbage fra guldalderen i 1980’erne er der sket en del, og der sker fortsat rigtig meget i musikken, som er medvirkende til at fylde Aarhus op og gøre den til dén by og personlighed, som den er”. Carsten og Torsten vil med Aarhus Echo gerne være med til at vise den store værdi, Aarhus besidder, i et rigt musik- og kulturliv. ”Vi vil på sigt meget gerne arbejde sammen med erhvervslivet i byen omkring branding, storytelling og identitetsopbyggelse, som både på nationalt og internationalt plan har en kommerciel værdi”, siger Torsten og nævner det interessante aspekt, at www.aarhusecho.dk statistisk set har en geografisk meget stor andel – næsten 40 % – af brugere/besøgende i københavnsområdet. En indikation af at aarhusiansk musik også har interesse uden for Ringgaden.

Kærlighedsprojekt
Fra at være et lille ’kærlighedsprojekt’ som Torsten kalder det, har der rent faktisk vist sig at være både interesse og forbrugere i den anden ende af pølsen, som modtager og læser redaktionens artikler. ”Mål og succeskriterier havde vi ikke, da udgangspunktet har været, at det skal være sjovt og spændende at bygge Aarhus Echo op. Vi vil gerne skabe en stemning og en sammenholdsskabende atmosfære omkring musikken”.
”Og så virker sitet også som bro imellem musikken og publikum. Der er f.eks. årligt cirka 63.000 studerende i byen, som givetvis ikke alle ved, hvad der foregår i musiklivet. Vi vil gerne medvirke til at oplyse et potentielt stort publikum om de mange tilbud, som musikken i Aarhus byder på”. Aarhus Echo hjemmesiden er en ambitiøs platform med musikjournalistik og indhold af høj kvalitet, drevet af lyst, interesse og kærlighed til musikken i Aarhus. Et lokalpatriotisk talerør og vindue af for og om musikere og musikelskere.