Aarhus Jazz Festival favner jazzen på 30. år

Fra AAJF – website –  torsdag 24. maj 2018  af – Carl Ancher Pedersen

Tre tidligere formænd for Aarhus Jazz Festival fortæller om de 30 år der er gået forud for jubilæet i 2018.

Alle genrer er repræsenteret, den er overskuelig, og så oser den af hygge og spilleglæde.

Det er nogle af de ord, som de tre bestyrelsesformænd, Aarhus Jazz Festival i sin 30-årige levetid har haft, sætter på festivalen.

Musiker, lydtekniker og producer Per Hougaard blev i 1995 den første formand for den nye forening bag festivalen. Indtil da styrede arrangementsafdelingen i Musikhuset Aarhus løjerne og var også i centrum, da man i 1989 bød velkommen til den første udgave af festivalen. Dengang kunne man præsentere nogle af jazzens største stjerner. Bl.a. Stan Getz og George Benson. Det går ikke længere.

”Vi har ikke som Copenhagen Jazz Festival en stor pose penge at købe musik for. Ud over koncerterne på Klostertorvet og Bispetorvet samt enkelte andre, som vi selv arrangerer, er vi paraplyorganisation for en række arrangører og spillesteder og er afhængige af, hvad de kommer med”, fastslår Per Hougaard.

Det er heldigvis ikke så lidt, og hvad man måske mangler i toppen, har man i bredden: fra den traditionelle jazz i Jazzteltet på Telefontorvet til den vildeste avantgarde, som den i år f.eks. udspiller sig under en todages impro-festival på COLABS i Jægergårdsgade.

”Styrken er, at alle genrer er repræsenteret, både de brede folkelige og de helt smalle. Oveni kommer, at man nemt kan nå rundt og opleve det hele. Alle spillesteder ligger jo i gåafstand”, siger Per Hougaard.

En levende organisme 
Gennem årene har bestyrelse og sekretariat sat sit præg på udviklingen. Musiker og bigbandleder Jens Klüver, der siden 1998 sad på  formandsposten i næsten 20 år, fremhæver festivalens overtagelse af teltscenen på Bispetorvet (Bispejazz) i 2012:

”Formålet var at styrke kvaliteten og bredden i programmet dér, og det synes jeg er lykkedes”.

Guitarist og studieleder på Det Jyske Musikkonservatorium (DJM) Mads Kjær Jensen blev ny festivalformand sidste år. Han nævner børnejazzen på Klostertorvet og siden Bispetorvet. For to år siden blev børnejazzen udvidet betragteligt med succesfulde og velbesøgte arrangementer på Dokk1 over en hel weekend.

”Det positive samspil med de unge løver på de rytmiske uddannelser på DJM og Aarhus Musikskole er en anden styrke. Det giver nogle vækstrum, hvor nye ting kan gro”, siger han. Desuden fremhæver han de senere års stærke indslag af verdensmusik samt Nye Spor-projektets cross-over mellem jazz og klassisk, der også er udtryk for bevidste satsninger:

”Det er sjovt, når grænserne flyder. Det gør jazzfestivalen til en levende organisme.”

Nogle stjernestunder
Vi beder de tre formænd om at nævne nogle personlige stjernestunder gennem 30 festivalår.

Per Hougaard: ”En eftermiddag på et fyldt Klostertorvet med Sigurd Barrett og Trio de Janeiro. Koncerten gik langt over tiden og sluttede med en forrygende jam mellem Sigurd Barrett og klokkerne på Vor Frue Kirke, der begyndte at bimle og bamle.

Jens Klüver: ”Koncerterne i Ridehuset med bigbandet (Klüvers, nu Aarhus Jazz Orchestra, red.) og forskellige solister, som heldigvis fortsætter. Når jeg møder musikere og publikum i ind- og udland, er det ofte disse koncerter, de fremhæver.

Mads Kjær Jensen: ”Foyer-koncerter i Musikhuset med Steen Rasmussen Quinteto, der er vidunderlige  fortolkere af brasiliansk inspireret jazz (kan også opleves i år, red.).”

Mon ikke også du kan finde et par stjernestunder på 30 års-udgaven af Aarhus Jazz Festival med i alt ca. 340 koncerter?