Musikkens magi

Af Lars Kiehn – DMF-Aarhus – Foto: Knudsen og Kiehn

”Gem et lille smil til det bliver forår” og ”Alle går rundt og forelsker sig” er to af mange evergreens, som bliver sunget og spillet på Møllestiens plejehjem. Der er masser af kærlighed og kys i overført betydning i lokalet, hvor jeg oplever en opvisning og en indførelse i musikkens kvaliteter. Det er pianist og sanger Claude Chichon, der er troldmanden, og ham som sidder med tryllestaven i sin hånd. Som alle store troldmænd har Claude også sine assistenter, der går til hånde og får det hele til at glide ubesværet.

Et anderledes spillejob

Som fluen på væggen sidder jeg en helt almindelig tirsdag formiddag til en hyggelig time med 20-25 plejehjemsbeboere på plejehjemmet i Grønnegade. For langt de fleste musikere er det måske ikke et særligt glorværdigt spillejob, men for Claude er det seriøst, og han giver jobbet det, som det fortjener.

Claude Chichon, frivillig Sigurd Aaes og fysioterapeut Sonja Dannesboe skal synge, danse og spille med de ældre beboere, hvoraf flere er demente. Stemningen i lokalet er tydeligvis forventningsfuld og opstemt. Claude, der skal traktere klaveret, pjatter og charmerer beboerne, inden han slår de første toner an. Sigurd og Sonja Dannesboe synger for og følger de velkendte melodier fra klaveret. Der bliver sunget af hjertens lyst. Vi er startet på ugens sang- og bevægelseslektion. Sangvalgene er taget fra det populære og folkelige repertoire. Stort set alle sange er nogle, som beboere kender og kan synge med på, og skulle det knibe med at huske teksterne, så har beboerne teksterne i det omdelte sanghæfte at støtte sig til.

Et tilfælde

Claude er bl.a. kendt for at være pianisten og sangeren, der indspillede og satte musik til nu afdøde Prins Henriks digte for nogle år tilbage. Som musiker spænder Claude vidt. Han spiller hovedsaligt salsa i forskellige salsa-bands og fransk musettemusik, men også andre genrer udfordrer han. At han havnede som musiker i ældreplejen i Aarhus, var noget, han ikke havde forudset, og noget der skete ved lidt af et tilfælde.

Claude fortæller: ”Jeg var ansat som SOSU-assistent på et plejehjem i Viby. Jeg skulle bl.a. spille klaver på jobbet, det var en del af min jobbeskrivelse. Her mødte jeg Sigurd Aaes, der var værge for en af beboerne. Vi fandt ud af, at vi en dag ville prøve at optræde sammen for beboerne. Sigurd har en god stemme, og han synger i nogle af byens finere kor”.

Starten på Møllestien

Claude tager en kunstpause og fortsætter: ”Efter jeg havde været i gang ude i Viby en rum tid, kom en dag en overordnet og spurgte mig, om jeg havde tid og lyst til at komme og spille for de ældre inde i midtbyen på Møllestien. Jeg havde meget lyst, men synger jo ikke rigtig dansk, Det var så her, jeg inviterede Sigurd til at komme og være med. Derfra har vi udviklet det. Det er fem år siden, og det er hver tirsdag formiddag, vi laver det. I starten sang vi bare årstidernes sange.  Forår, sommer, efterår, vinter, jul og påske mm. Tilfældigvis begyndte vi en dag, at tage nogen af de populære og folkelige sange med for at peppe repertoiret lidt op.

En fest

”Fysioterapeut Sonja Dannesboe var på det tidspunkt også ansat i huset, og da hun så, hvordan det her udviklede sig, spurgte hun, om hun måtte koble noget bevægelse og dans på det, vi havde gang i. Det gjorde vi, og så skal jeg love for, det udviklede sig til en fest”.

Populært repertoire

Det er sange fra 30’erne og 40’ernes revyer og de populære musiknumre fra slut 50’erne og 60 og 70’erne fra dengang, dansktoppen havde sin gyldne periode. De fleste kender melodierne ”Susanne, Birgitte og Hanne”, ”Skibet skal sejle i nat”, ”Blå ballon”, ”Lille sommerfugl” og ”Alle går rundt og forelsker sig” etc. etc.  Det er de sange, beboerne kender og selv har hørt i deres lange liv. Det er den musik, som, når den er fremført med glæde og passion, går direkte i hjertekulen. Ingen tvivl om at det fungerer. Beboerne lader sig rive med af stemningen, der bliver mere og mere løssluppen og opstemt, som tiden skrider fremad i det planlagte program. 

En session

En typisk session starter med ca. 30 minutters sange, salmer eller viser om årstiderne. Derefter danses der til det populære repertoire. Nogle danser med en plejehjemsansat, nogle klare den selv og måske ved hjælp af en rollator eller en stol. Andre danser med hinanden, og der skiftes dansepartner ind imellem, mens det hele udvikler sig til et stort smil. Det er helt tydeligt, at de ældre nyder at danse, selvom fysikken hos de fleste er begrænset. Det er godt for beboerne, der normalt er stillesiddende, og at få fysikken med og få gang i blodomløbet, det er en ekstra gevinst.  

Min første tanke er, at det her burde alle plejehjemsledere i Aarhus være vidne til. Det vil kunne inspirere dem til at udvikle ældreplejen. Det kunne sandsynligvis spare de ældres medicinindtag. Samtidig får de fysisk træning på den sjove måde, der kunne give dem en bedre livskvalitet. Det økonomiske aspekt vil være minimalt, og gevinsten kunne måske opveje udgiften.

Musiker med andet fokus

Føler du, der er et spring mellem at være musiker ude i underholdningsbranchen og så være musiker i dette system?

Claude sidder og tænker lidt. inden han udtrykker sig: ”Mit fokus her er, hvor dejlig musik er. Hvor heldig vi musikere er, fordi vi kan spille. Jeg har spillet mange forskellige steder og genrer: Salsa, Cuba, Miami og hvad ved jeg. Men når jeg sidder deroppe og ser den glæde, som de ældre har – de er i nuet, de er ikke berusede eller noget, og vi vækker deres erindringer – det er helt fantastisk. Det er vigtigt for mig, at vi får det budskab frem i artiklen. Vi musikere er så heldige, for vi kan noget helt fantastisk, fordi vi kan det håndværk at spille. Det er magisk”.

Timen er slut

Der er slet ingen tvivl om, at det her kan en masse. Det er helt tydeligt, at de ældre er i et helt andet gear, da ”timen” er forbi, og det er tid til frokost. De er glade og opløftede, lidt forpustede, og nogle har fundet deres ungdommelige sind frem igen for en stund. Det er meget svært ikke at lade sig rive med og begejstres. 

Det bedste sted

 ”Jeg har både arbejdet i hjemmeplejen. og jeg har spillet musik ved siden af alle mulige steder. Det her er et af de bedste steder. Jeg spiller mange steder, og det er dejligt. Men den energi du så i dag, det er fedt, og det får du ikke andre steder”, fastslår Claude. Jeg siger pænt farvel til Claude og de andre og forlader stedet taknemmelig over oplevelsen og indsigten, som var en sidegevinst ved besøget.