Østjyske musikalske udvandrere

Mange østjyske musikere har i årenes løb forladt det jyske for at gøre karriere andre steder. I de kommende numre af Basunen vil vi præsentere forskellige musikere, der har gjort karriere både nationalt og internationalt efter de forlod hjemegnen.

Den første i rækken er kontrabassisten Jesper Bodilsen

Vigtigt at sætte de rigtige sammen

Af Lars Borup – Foto: Albert Meier m.fl.

 ”Jeg er fascineret af at vælge de helt rigtige musikere til de forskellige projekter. Det er næsten vigtigere end at skrive arrangementer. Jeg elsker den gode melodi, der skaber stemninger, og så kan jeg aldrig få nok af at spille i sammenhænge, hvor musikken kan bevæge sig i mange forskellige retninger”, fortæller den 48- årige bassist Jesper Bodilsen.

Jesper blev godt nok født i Haslev på Sjælland, men allerede som treårig flyttede han til Silkeborg og betragtes som en af de mange musikere, der har rødder i det østjyske.

De musikalske barnesko i Silkeborg var som cornetspiller i et brass band. I ungdomsskolen begyndte han at spille elbas, og som 20-årig kom han i gang med at spille kontrabas. Han kom ind på Konservatoriet i Aarhus med Jens Jefsen som lærer. Han blev hurtigt en del af det århusianske jazzmiljø især knyttet til Bent J og Glazzhuset. Her fik han chancen for at spille med de mest markante jazznavne fra den periode.

Heldigt at starte i Aarhus

”Jeg havde først søgt ind i København. Det lykkedes ikke, og jeg tror, det er et held. Jeg ville ikke have haft de samme muligheder for at spille med alle de store navne, hvis jeg var havnet i København.”, konstaterer Jesper Bodilsen.

”Det store vendepunkt kom i 1994, hvor jeg blev inviteret til at være med i to All Star Bands med bl.a. trommeslageren Ed Thigpen og pianisten Duke Jordan. Året efter udvandrede jeg til København og blev med det samme medlem af Erling Kroners Dream Quintet. Fra dette tidspunkt var min base København og efterfølgende med en masse job i Middelhavsområdet især Italien og Spanien. Jeg har dog beholdt tilknytningen til Aarhus, fordi jeg er fast lærer på Konservatoriet i byen, ” fortæller Bodilsen.

I København blev det til 13 års samarbejde med Ed Thigpen og bl.a. triosamarbejde med Thigpen og Carsten Dahl. Et samarbejde der affødte et prisbelønnet album. Det blev også til musikalsk samarbejde og ægteskab med sangerinden Katrine Madsen.

Middelhavsområdet

Kontakten til Middelhavsområdet startede med den prestigefyldte Jazzpar Prize, hvor Jesper Bodilsen var inviteret til at spille. Her mødte han Enrico Rava, Stefano Bollani og flere andre markante navne. Det blev efterfølgende til nært samarbejde med disse italienske musikere og et utal af koncerter i Sydeuropa.  Det blev bl.a. til Bollanis danske trio med Bodilsen og Morten Lund. Denne trio har nu turneret og indspillet sammen i 15 år. Senest har de indspillet sammen med Berliner Filharmonikerne. Ud over de italienske musikalske parløb har han også haft et forhold til en italiensk kvinde, som desværre netop er stoppet.

”Jeg er med i et netværk  som har base i Firenze. Det handler om udveksling af musikere. Italien har rigtig mange dygtige, men dårligt lønnede musikere, som har fået mulighed for at blive præsenteret i Skandinavien. Senest har jeg startet et nyt samarbejde. Denne gang med den spanske pianist Marco Mezquida  og igen en trio. Denne gang med Morten Andersen på trommer. Endnu en musiker med rødder i Silkeborg.”

Vild med trioformatet

”Jeg er vild med trioformatet. Det er fantastisk fascinerende at arbejde i denne orkesterstørrelse: Her er der virkelig plads til at udvikle tingene. Sammen med Marco har jeg lavet projektet Pieris, som netop har udsendt det første album. Ud over de traditionelle trioer, kan jeg også godt lide at spille i ensembler uden trommer. Det giver en anderledes udfordring.” fortæller Jesper.

”Jeg er også musikentreprenør og kan godt lide at skabe nye ensembler og få dem ud at spille. Det er fantastisk at være igangsætter og kombinere det med at være musiker sammen med de bedste både som kapelmester og som medlem af forskellige  orkestre. Ud over dette har jeg en mangeårig forankring i opgaven som underviser, der er med til at gøre mit musikliv komplet”, slutter den musikalske udvandrer Jesper Bodilsen, som stadig føler sig knyttet til det østjyske.