Ren junglelov uden overenskomst

Af Anine Fuglesang – MUSIKEREN

“Jeg vil til enhver tid forsvare, at der skal være en overenskomst. Den skal bare være bedre,” lyder det fra teatermusiker Kim Mikkelsen, der i mange år har eftersøgt bedre vilkår i teaterbranchen.

Der opstår en helt særlig ånd, hver eneste gang bassist Kim Mikkelsen sætter sig på sin plads i orkestergraven sammen med sine kolleger. Med en fælles vision om at gøre hver forestilling og hver arbejdsdag til den bedste, oplever Kim Mikkelsen en gentagende glæde ved sit job som teatermusiker; hvad end det er West Side Story, Chess, The Miserables eller den danske musicalklassiker Atlantis, de er I færd mod at fremføre på scener som Aarhus Teater, Silkeborg Musikteater, Herning Kongrescenter eller Vejle Musikteater.

Kim Mikkelsen, der oprindeligt er uddannet klassisk kontrabassist ved Det Jyske Musikkonservatorium i 1991, har arbejdet som teatermusiker i omkring 25 år, sideløbende med jobs i forskellige orkestre. Som kontraktansat på hver enkelt forestilling følger Kim Mikkelsen teatermusikeroverenskomsten. Med projekter der sjældent varer mere end tre måneder, er der hele tiden en usikkerhed forbundet med jobbet som teatermusiker. Tidligere har han hentet en ro i at arbejde som musikunderviser ved siden af; et job han sagde op i oktober sidste år.

Usikkerheden vænner Kim Mikkelsen sig aldrig 100 procent til, men glæden ved jobbet i orkestergraven har alligevel vundet i alle årene. Alligevel er der en række forhold ved ansættelsen som teatermusiker og teatermusikeroverenskomsten, der trænger til forbedring, mener Kim Mikkelsen. Forhold, som ikke har ændret sig til det bedre i den årrække, han har arbejdet som teatermusiker, og som førte til, at han for 10 år siden stillede op til bestyrelsen i DMF Aarhus og har været med lige siden.

MISTER PENGE SOM OVERENSKOMSTANSAT

  • Jeg synes ikke, at de forhold, man har i teaterbranchen, er særligt gode. For eksempel er lønnen i teatermusikeroverenskomsten den laveste, der findes inden for Dansk Musiker Forbunds områder. Hvis man går fra at blive aflønnet efter tarifplanen til at blive overenskomstansat som teatermusiker, mister man 450 kroner per aften inklusiv feriepenge. Så det er store beløb, der forsvinder, når man indgår en overenskomst,” lyder det fra Kim Mikkelsen, der fortsætter
  • Jeg går selvfølgelig ind for, at der bliver indgået en overenskomst, for der skal være ordnede forhold på en arbejdsplads, ellers bliver det den rene junglelov. Jeg vil til enhver tid forsvare, at der skal være en overenskomst. Den skal bare blive bedre. Det er min generelle holdning, at vi udviser solidaritet, står sammen og har en fagforening, som jo heldigvis også kæmper vores sag. Men der er plads til forbedringer i overenskomsten, og jeg savner, at vi har de samme rettigheder, som mange andre på det øvrige arbejdsmarked.”

Kim Mikkelsen anfægter også, at der i teatermusikeroverenskomsten hverken er pension, ret til barnets første sygedag, løn under sygdom eller ret til en tillidsmand. Overenskomsten giver heller ikke ret til brug af assistenter; det er derimod op til den enkelte kapelmester. “Hvert show kan forlænges en uge med en varsling på 20 dage. Det sidste show inden sommerferien kan forlænges i op til tre uger, også med en varsling på 20 dage. Forlænges showet ikke i disse tre uger, står vi til at miste vores indtægt i den periode, idet vi skal holde kalenderen åben i de tre uger og dermed ikke har muligheden for at tage andre jobs. Det kunne vi løse, hvis vi måtte bruge assistenter – eller hvis vi fik en økonomisk kompensation,’ påpeger Kim Mikkelsen, der ser frem til at få resultaterne fra overenskomstforhandlingerne, men dog ikke nærer de store håb, når det kommer til det økonomiske aspekt.

“Teatrene er pressede, men måske kan forhandlingsudvalget presse tilstrækkeligt på til, at der ved næste overenskomstforhandling er åbnet nogle døre: slutter Kim Mikkelsen.