Tomas “Obersten” Cowan Koefoed med One Machine

Aarhusiansk bassist prikket til internationalt all star band

Af: Lars Knudsen – DMF Aarhus

For et par år siden var det Ida ”Bassida” Nielsen, som blev spottet af sit store idol Prince. Nu har endnu en lokal Aarhus DMF’er fået en plads i sit gamle idols band.

640x220-OneMachineweb

”Tomas er uden tvivl en af de mest solide bassister, jeg har stødt på i nogen tid! Han har bogstaveligt talt tilføjet en helt ny dimension til disse sange, der ikke ville have været muligt at opnå uden ham”. Ordene kommer fra den amerikanske superguitarist Steve Smyth, som har spillet med i flere af heavy metal genrens helt store bandnavne, som Testament, Nevermore, Forbidden, Dragonlord og Vicious Rumors. Steve Smyth står bag det nye, internationale all-star band, One Machine, hvortil han har hyret DMF Aarhus medlem Tomas Cowan Koefoed.

Klar til nyt kapitel
”Jeg gik ud af Aalborg bandet Mnemic i 2011, da det var tid for mig til at stifte familie og få et par børn”, fortæller Tomas Cowan Koefoed, der i det hjemlige musikmiljø mest går under kaldenavnet ’Obersten’. ”Jeg havde samtidig også ambitioner om at forfølge en mere international karriere”. Begge dele – både børnene og opmærksomheden fra udlandet – kom dog ret hurtigt efterfølgende. ”Jeg mødte til Aalborg Metal Festival 2011 sanger Mikkel Sandager (ex-Mercenary), som fortalte, at han var kommet med i Steve Smyth’s nye band. Kort efter, i januar 2012, kontaktede Mikkel mig og fortalte, at Steve gerne ville tale med mig”.

Hyret over Skype
Jeg vil godt indrømme, at jeg var lidt nervøs. Steve har spillet i de store bands, som jeg selv har fulgt og været fan af igennem mange år. Så jeg var spændt på at snakke med en af mine gamle helte om at skulle spille sammen. Vi arrangerede et online møde. Steve sad i Californien, og jeg sad på Sønder Ringgade. Han kendte godt Mnemic og der igennem, hvad jeg stod for som bassist. Vi snakkede sammen i halvanden time, hvor han gerne ville udveksle holdninger i forhold til engagement og hele den forretningsmæssige side af sagen i et internationalt sammensat band. Så efter vi på den måde havde følt hinanden på tænderne og haft en god, konstruktiv og sjov samtale, endte vi med at blive enige om at indlede et samarbejde, og pladsen som bassist i One Machine var dermed min”.

640x740-One-Machine-merch-febr-front_final

Album ude i februar
”Flere af os i One Machine har jo faktisk tidligere krydset veje og mødtes før, på festivaler og tours med vores tidligere bands. Så det siger også lidt om vigtigheden af, som dansk musiker og band, at komme ud og turnere med de udenlandske bands. Man lægger mærke til hinanden”, understreger Obersten.

Ideen til One Machine fik Steve Smyth tilbage i 2006, hvor han fra sin base i Californien begyndte at skrive og samle materiale sammen til projektet. Siden flyttede han i 2009 til London, blev gift og begyndte at undervise på BIMM Music University. Her underviste også den engelske guitarist Jamie Hunt fra bandet Biomechanical, og de to lagde kimen til numrene, som Mikkel Sandager, den italienske trommeslager Raphael Saini og altså Obersten fra Aarhus udgav på italienske Scarlet Records i februar 2014 under albumtitlen ”The Distortion Of Lies And The Overdriven Truth”.

Indspilningerne
”Da jeg kom med, havde Steve, Mikkel og Jamie allerede arbejdet sammen i et par år og lavet demonumre, som jeg fik sendt over. Jeg fik ret frie hænder til at gå i gang med at bygge alt bas- spillet op. Så jeg kom ind lige i den proces, hvor de gik i gang med at indspille alle de endelige spor til albummet. Hele konceptet var, at Steve sad i London som overordnet producer. Vi blev alle sammen linket op på en dropbox på nettet, hvor alt som blev indspillet til pladen blev uploaded og samlet”.
Pladen er indspillet fra bandmedlemmernes respektive verdenshjørner. Trommerne blev indspillet på Sardinien. Vokalen indspillede Mikkel i Aalborg. Alle guitarer lavede Jamie og Steve i London. Og bassporene er indspillet i mødelokalet hos DMF i Vestergade.

Bas i mødelokalet
”Steve og Jamie lagde cue guitarspor til de endelige trommespor og gav mig besked om, at jeg kunne hente det ned herovre i Aarhus og så ellers gå i gang med at indspille. Jeg manglede et sted at arbejde med indspilningerne, da det var svært hjemme på Ringgaden på det tidspunkt med en lille baby. Så jeg spurgte på DMF Aarhus om et råd til at finde et lokale, jeg kunne låne til at indspille i. Jeg fik at vide, at jeg var velkommen til at gøre det hos DMF i mødelokalet på første sal, og det var jo helt forrygende. Dejligt at være i et miljø, hvor jeg kunne komme og gå, som det nu passede. Jeg kunne både sidde om natten og banke bas ind. Og om dagen kunne jeg lige gå op ovenpå på kontoret og få en kop kaffe og en snak. Det var et fantastisk samarbejde med DMF, som gjorde koncentrationen i processen god og gav mig rigtig god fokus på min opgave”.

Editering og mixningsproces
Indspilningsprocessen er sket ved hjælp af den tilgængelige software, bandmedlemmerne hver især har haft i deres hjemmestudie setups. Obersten og One Machine lægger vægt på, at alt, der er blevet optaget efterfølgende, er blevet re-amp’et og mixet uden hjælpemidler som Beat Detective og andre digitale editeringsmuligheder. ”Vi har af praktiske grunde indspillet, som vi har gjort. Men hele ideen har været derefter at tage fat på produktionen, som man gjorde i gamle dage, dvs. uden at rette og klippe-klistre, men simpelthen mixe instrumenterne, som de er indspillet. ”Vi er gået efter ”det ikke helt perfekte” udtryk på pladen. Vi synes, det er lykkes, og det er vi rigtigt tilfredse med”.

Alle muligheder er åbne
Alt basspil på pladen er indspillet i DMF’s mødelokale. Obersten har gjort det selv på sin bærbare Macbook Pro via en Protools Mbox, hvor han bruger de to kanaler til at blande det rene bassignal med signalet fra hans Tech 21 Sansamp bassdriver DI.

Indspilningerne kørte over en løbende halvårsperiode. De færdige trommespor blev lagt op lidt efter lidt. Så Obersten arbejdede sig stille og roligt igennem indspilningerne af pladens ti numre. ”Det er klart, at vi springer jo ikke lige ned i øvelokalet hver anden dag. Vi har brugt skype bandmøder rigtigt meget i processen. Men ellers har vi haft London som base, hvor vi er mødtes alle sammen, når vi har øvet. Og f.eks. når der er bandfotos eller video, der skal skydes. Men specielt er det da at være med i et band, hvor jeg eksempelvis først efter cirka et halvt års samarbejde mødte de andre ansigt til ansigt.

Fremtiden
”Vi er dér nu, hvor vi har fundet nogle gode måder at arbejde sammen på på langdistancen. Både i sangskrivningen, som fremadrettet vil blive mere spredt ud på os alle sammen, men også i forhold til det administrative og de praktiske opgave der er i arbejdet med bandet”.
Obersten er tilfreds med resultatet af den specielle måde, albummet er blevet til på. Men siger også, at bandet er åbent for muligheden for at prøve at gøre det på mere traditionel vis samlet i ét studie, når engang det næste album skal indspilles. One Machine arbejder i øjeblikket på at få international booking og managementsamarbejder på plads, og der er aktuelt lidt danske koncerter i kalenderen over sommeren.

220x220-One-Machine-merchandise-2013220x220-One-Machine-om-cd-2013