Du kan tage pigen ud af Aarhus

Du kan tage pigen ud af Aarhus og Nashville…

640x360-mbn-foto-dk_kajsa-vala-13-09-2016-001

Af Kurt Baagø – fotos – www.mbn-foto.dk

youtube_logo
Hør hele Kurt Baagøs interview med Kajsa Vala på Youtube

Men du kan ikke tage Nashville eller Aarhus ud af Kajsa Vala Zacharia, sangerinde, sangskriver, komponist, strengespiller med solid musikopdragelse i Aarhus og hang til længere perioder i Nashville´s singer-songwritermiljø.

– Både Nashville og Århus er relativt små byer, hvor alle kender hinanden, hvor der altid er en hjælpende hånd parat, og tempoet i begge byer passer mig perfekt, forklarer Kajsa Vala en dag, hvor vi har sat os over på Dokk1, det ny bibliotek i Aarhus, der er genbo til Kajsas Aarhus-lejlighed.

Hvordan er din historie med Nashville?

– Jeg har været der med min far som barn, men det var, da jeg gik på konservatoriet i Aarhus, at jeg indspillede en 5-numres demo, som jeg tog med til Nashville. Det var for snart 10 år siden, i 2007, hvor jeg spillede på The Bluebird, sådan en open mike-scene, og kom i kontakt med en anden sangskriver, der senere lavede sit eget selskab og gerne ville udgive mine sange.

640x360-mbn-foto-dk_noring-ladylion-kajsa-vala-18-08-2015-012

Så du albumdebuterede i Nashville, USA?

– Ja, i 2010, men den plade var mere en døråbner til Nashville-musikmiljøet, en trædesten til, at jeg fik en publishing-kontrakt med et lille forlag, der prøver at pushe mine sange til andre derovre.

Vil det sige, at du sådan samlebåndsskriver sange til forlaget, som Carole King og alle de andre store sangskrivere gjorde i Tin Pan Alley i 60´erne?

– Det foregår sådan, at mit publishing-forlag, når jeg er i Nashville, sætter mig op til at mødes med en sangskriverkollega på et kontor kl. 11, for eksempel. Så møder vi op med guitarer og computer, udveksler idéer til den sang, vi skal skrive, går i gang med a-stykke, b-stykke, måske med en lille turn-around og ender op hen på eftermiddagen med en færdig sang.

Hvad bliver der af de co write sange?

– De lever deres helt eget liv, når jeg eller vi har sluppet dem. De bedste af dem indspiller jeg eller vi en rå demo af og sender rundt, men mange, de fleste af dem, er der jo nok aldrig nogen, der kommer til at spille eller høre. Det vigtigste for mig i det her er disciplinen; at møde en anden musiker/sangskriver, tune os ind på hinanden, komme i gang, gøre sangen færdig og gå videre, komme i gang med den næste.

640x360-mbn-foto-dk_kajsa-vala-13-09-2016-011

Bruger du ikke selv af de sange?

– Mange af dem er decideret skrevne til, at andre skal synge dem og passer slet ikke til mig selv, men for eksempel, Saint Cecilia, der er på det album, jeg udgav i sommer, var en co write fra Nashville. Saint Cecilia havde ét eller andet, og så fandt jeg sammen med ham, Sonny Lemaire, jeg havde skrevet den med og fik rettet nogen ting til i verset, så den ramte lige præcis det, jeg gerne ville synge og udtrykke.

Du siger, at Nashville er en efter amerikanske forhold lille by, hvor alle i musikmiljøet kender hinanden. Går man og gnubber skuldre med stjernerne derovre?

– Jeg har da set Taylor Swift i en mall, et indkøbscenter, da hun stadig boede i Nashville. Men ellers så er det jo det, at du kan gå i The Ryman Auditorium og opleve dine idoler. En gang var vi i The Ryman os se nogle af de helt store for mig, Buddy Miller og Patty Griffin, og ind i koncerten kom Emmylou Harris. Det var så smukt, at jeg tudede. Et andet sted i byen spiller, hver mandag et A-hold af Nashville´s studiemusikere, The Timejumpers, hvor en mandag vi var nede og se dem, kom ind af døren Elvis Costello, gik på scenen og sang et par numre.

640x360-mbn-foto-dk_noring-ladylion-kajsa-vala-18-08-2015-036

Sådan er det jo ikke helt i Århus. Hvad stiller du op med dig selv, når du opholder dig i Aarhus?

– Får hjemvé efter Nashville. Ligesom jeg selvfølgelig osse kan længes til Aarhus, når jeg er i Nashville.
– Nej, det jeg kan bruge Århus til, er at trække på hele det netværk af musikere og kolleger, jeg har bygget op i min hjemby. Århus bliver ved med at være en spændende musikby, der sker hele tiden noget nyt.

Skriver, co writer du, når du opholder dig i Aarhus?

– Jeg co writer faktisk med kolleger i USA hjemme fra lejligheden via Skype. Og så bruger jeg min Aarhus-tid til at skrive sange på egen hånd, sange der falder noget anderledes ud, fordi jeg mere går ind i mig selv, end når jeg har en makker overfor, og vi skal finde ud af at udtrykke noget i fællesskab.

Til sidst, Kajsa, du er én af de få, hvis ikke den eneste kvinde i Danmark, der er konservatorie-uddannet med el-guitar, ikke akustisk, som hovedinstrument?

– Haha, ja jeg har altid klatret i træer, spillet fodbold og været lidt af en drengepige. Jeg elsker alt med strenge og pedaler og at trykke en fed solo af på el-spaden. Det har været godt at have kvindelige rollemodeller som Bonnie Raitt, Sheryl Crow og Lucinda Williams, men jeg dyrker ligeså meget, Prince og Hendrix og føler mig utrolig godt tilpas som pige eller kvinde i et mandsdomineret miljø. Det er egentlig ikke noget, jeg tænker ret meget over. Mest, at det er ærgerligt alt det talent, vi går glip af, fordi så mange piger, af én eller grund dropper at spille, når de kommer i teenage-alderen.