Freja Helbo med trio og kvartet

Freja Helbo

Af: Lars Knudsen, DMF-Aarhus

Den 20-årige sangerinde Freja Helbo er af flere omgange blevet kontaktet af X-Factor, men vil hellere ’gå den lange vej og være med i alle facetterne’ af at bygge karrieren op. Et par erfarne Aarhus musikere stod netop og manglede en ny popstemme, så matchet var perfekt, og nu ruller bandet SHE musik ud med to forskellige besætninger: som produceret radiovenlig trio og som håndspillet live kvartet.

Det føltes helt rigtigt, da Freja Helbo sidste år mødte singer-songwriter og tidligere formand for foreningen Musikhavnen, Robert Snider, og musikeren Simon Stadsholt. Tilsammen danner de musikprojektet SHE med Freja som sangerinde og frontfigur. Lyden af deres første single ’Chameleon’ beskrives bedst som en lækker, melankolsk og moderne elektropoppet radiovenlig ørehænger, der i både produktion og sangskrivning stiler i kommerciel retning mod hitlisterne. Bandet har to ben at gå på. Den kreative fase i studiet med sangskrivning, indspilning og produktion hvor Robert, Simon og Freja arbejder tæt sammen. Og så ’live holdet’ hvor Robert bliver hjemme i studiet og i stedet afløses på scenen af guitarist Johannes Hieronymus Mynster og trommeslager Kasper Viinberg sammen med Simon og Freja.

I øvelokalet
Basunen møder SHE en formiddag i Åbyhøj, hvor de har stillet gear op på scenen i Ægget i Monorama, da der øves op til et forestående spillejob. ”Forhistorien er, at Robert og jeg gik og ledte efter en sangerinde, som virkelig kunne synge pop”, starter Simon. Han og Robert er begge erfarne på den aarhusianske scene, hvor Simon desuden er bassist i Keep Camping og The Broken Beats. 20-årige Freja har lavet musik i cirka tre år, men gled helt naturligt ind i samarbejdet med de garvede drenge. Det kommer der foreløbig to singler mere ud af i år, og en EP forventes til næste år.

Singler vs. album
”Albumformatet er nok, om vi vil det eller ej, ikke så vigtigt længere. På nær i forhold til anmeldelser i blade, hvor der er flere steder, hvor de kun tager det seriøst hvis der kommer et album. Men vores plan er nok at sende singler ud hen ad vejen”, fortæller Simon. Kasper, som også spiller trommer med forskellige andre danske kunstnere og solister, mener at tendensen i øjeblikket er lidt omvendt i forhold til, hvordan det har været tidligere: ”Jeg synes, at man ser, at de som arbejder seriøst på en professionel og kommerciel vej ind i musikken, markedsfører sig med singleudgivelser. De, som gør det mere for sjov og som fritidsbeskæftigelse, vil gerne lave albumudgivelser. Det er lidt omvendt i forhold til, hvordan det hidtil har været”. Johannes tilføjer: ”Og alligevel, så er der også de etablerede navne, der har arbejdet med singler som f.eks. Nørrebro-rapperen Sivas, der synes, at det er ærgerligt, at albumformatet er ved at fade ud og derfor går ud og siger, at nu vil han lave et nyt album”. Johannes arbejder også som tekniker og session guitarist/korsanger i Studio Communale i Silkeborg, et studio som i højere grad traditionelt indspiller albums med etablerede navne, som tænker i fuldlængde udgivelser.

Pistolen i ryggen
SHE optrådte første gang den 7. december 2019 på Radar i Aarhus. Et ’kaosjob’ hvor numrene egentlig overhovedet ikke var klare. Men som Simon fortæller, så er han vant til at arbejde på den måde, med ”pistolen i ryggen” sammen med Kim Munk og The Broken Beats. ”Det er godt med deadlines, for ellers kan ting godt gå hen og blive til en masse snak om planer. Nogle gange kan bandkonstellationer godt gå hen og blive for perfektionistiske, på en måde hvor man aldrig rigtig kommer nogle vegne. Du ved, evighedsøvere for bare at øve, og det hele skal ’arkitekttegnes’ og på papiret være så tjekket, at man aldrig bliver klar til noget som helst. Man kan godt skrue ned for sikkerhedsnettet og kaste sig ud i mulighederne. Bare gør det! Og så må du undervejs samle op og lære af erfaringerne, du får med af det. Men ja… nu er jeg jo også bassist i The Broken Beats, så lad mig lige huske at tilføje: Med måde!”, griner Simon. ”Kaos har også godt af at blive tøjlet”. Men det er det gode ved SHE, synes Freja – Simons umiddelbarhed sammen med Robert, som er enormt god til at holde jordforbindelsen.

Musikken skabes i studiet
Robert havde i starten nogle færdige numre liggende, som bare manglede vokal. Men Simon, Robert og Freja deler efterhånden den kreative proces i bandet, der tit tager udgangspunkt i tekst eller melodiideer, som Freja kommer med. ”Det er ret fedt bare at skrive og producere musikken, uden at vi på den måde er et øvelokale band. Med den her slags popmusik vil det være lidt bagvendt at skabe det sammen i ”live formatet” først. Vi har derfor en dropbox, hvor vi alle tre smider en masse skitser i. Vi skriver tingene i studiet, og så omsætter vi numrene til koncertformat bagefter sammen med Johannes og Kasper”. Johannes fortsætter: ”Kasper og jeg er ikke som sådan en del af SHE, vi er session musikere. Men vi føler alligevel, at vi har aktier i det her band. Vi har ligesom Robert, Simon og Freja også ambitioner med SHE om at bygge projektet op, så vi kan komme ud og lave nogle spilleindtægter”.

Flere dimensioner
Bandet fortæller, at de er helt bevidste om, at når man skaber popmusik på computeren, så får man et rigtig godt udtryk til radio. Men det kan ret let gå hen og blive todimensionelt live. ”Det er sådan, mange gør. Altså stiller op og synger til en mp3 fil eller en masse backing tracks. Vi er musikere i klassisk forstand, hvor vi er rundet af en masse håndspillet liveerfaring. Men man behøver som lytter ikke være speciel musikkyndig for at mærke forskel på f.eks. Britney Spears på SmukFest for et par år siden, hvor de muligvis kun åbnede op for hendes mikrofon mellem numrene, og så et liveband som Alphabeat der svinger røven ud af bukserne. Eller Lukas Graham, som har den fede blæsersektion med live for at give publikum fuld kvalitet på oplevelsen. Hr. og fru Danmark kan altså godt mærke forskel!”.

Samarbejde på vej
SHE arbejder for tiden på at få singler i radiorotation og blive inkluderet på diverse playlister på Spotify etc. De vil gerne ud på det kommercielle marked og fange mange lyttere på en gang og vil derfor gerne ramme det unge publikum i alderen 15-25. Det nysgerrige segment som samler nye ting op som f.eks. Billy Eilish, norske Astrid S, danske Elba. ”Vi knokler med at skrive så gode numre så vi kan få et gennembrud. Men der er som bekendt mere i det end bare at skrive et hit, så vi er i gang med at lede efter nogen som kan hjælpe os. I forbindelse med vores første singleudspil har vi fået en forbindelse, som ikke kan offentliggøres endnu, men som er interesseret i et samarbejde omkring at pitche sangene og management. Bookingdelen giver mest mening, når vi har fået hul igennem”.

Ingen dybe spor i sjælen
De synes, udfordringen og det hårde arbejde med at bryde igennem kommercielt er superfedt. ”Præmissen er, at du ikke kommer i rotation på f.eks. DR P3, hvis du ikke tilnærmelsesvis 100 procent har det, som et hit skal have”. Johannes siger: ”Jeg synes der er noget fedt over det at være ærlig omkring, at du ikke er et indie band, som prøver at lave stor poesi. En af grundene til, at jeg synes, det er så sjovt at være med i SHE, er, at det er sjovt at spille musik, som er så hudløst ligeglad med at være kunst. Det behøver ikke eksperimentere og være skævt, det skal bare være fedt at danse til og at høre i radioen. Musik skal ikke altid sætte dybe spor i din sjæl, det skal også bare virke perfekt som en ’pop-smasker’! Der er musikere og bands, som siger: ’Vi gider ikke være kommercielle og deltage i Karrierekanonen og spilles i radioen’ osv. Fint nok, men det er måske også, fordi de bare ikke har evnerne til at spille godt nok til at komme igennem det kommercielle nåleøje”, siger han med et glimt i øjet.

Ingen storytelling
Simon fortsætter: ”Du bliver nødt til at være kynisk fokuseret, hvis du vil ind på de kommercielle platforme. Du skal kunne ramme en poppet lyd, som er rendyrket mainstream og bredt appellerende. Listen er lang med bands, som har anstrengt sig med at opfinde bestemte vinkler og udtryk at klistre på deres orkester. Vi har ikke et forceret image, for hvor meget skal det dreje sig om historier i stedet for musikken? Vi er bare ret almindelige”. Johannes griner imens han tilføjer: Det skulle da lige være, at da jeg gik i 7. klasse, var jeg muligvis lidt i tvivl om min seksualitet. Og Simon har snavet med Kim Munk på scenen en gang, haha! Det må være vores brand!”. Her er interviewet ved at køre lidt af sporet, og bandet begynder at trænge til at komme op af sofaen og øve videre. Efter der er blevet pjattet af: ”Man kan sige, at der kommercielt ikke er den store appel i at en flok erfarne gutter i 30’erne prøver at bryde igennem med popmusik. Det er dér, hvor vi behøver et ungt ubeskrevet upcoming talent som Freja, og hvor hun behøver os og vores erfaring, rundes der af. ”Vi er også ramt af aflysninger for tiden, og det er svært at booke koncerter på grund af corona. Men vi arbejder videre med sangskrivningen og på, at vores singler kan blive pitchet til P3 playlisteudvalget og andre steder.