Kristian Leth – spillende entreprenør
Trommeslager med mange jern i ilden
” Efter endt uddannelse på Konservatoriet havde jeg 10 år hvor jeg bevidst sagde ja til alle typer opgaver. Da de 10 år var gået, måtte jeg konstatere, at jeg syntes, at det var sjovest at spille jazz. Det var min passion,”
Af Lars Borup – foto: Kenth Wångklev
Sådan fortæller den 43-årige trommeslager, jazzpromotor og underviser Kristian Leth, som i det daglige har base i Mårslet.
Fra Viborg
Som så mange andre østjyske musikere kommer han fra Viborg, hvor hans far John Leth var musiker i Prisens Livregiments Musikkorps, hvor han spillede trompet og cornet.
”Jeg og min storesøster voksede op med musikken i FDF og FPF. Hun spillede fløjte, og jeg lærte at håndtere slagtøjet. Jeg gik på Musikskole og lærte at spille efter noder og spillede i harmoniorkester,” fortæller Kristian Leth.
”Jeg blev student fra Viborg Katedralskole, øvede meget og kom i 1994 ind på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor jeg afsluttede uddannelsen i 1998.”
”Jeg tog et år til New York sammen med Mads Bærentzen. Det var en investering i fremtiden. Det var dyrt, men også godt. Det blev et år med utallige oplevelser og musik på et andet niveau end hjemme”, fastslår Kristian.
Sagde ja til alt
Hjemme i Aarhus blev Kristian Leth en del af jazzmiljøet. Spillede bl.a. med legendariske Finn Ziegler i selskab med Jesper Carlsen og Niels Erichsen.
”Her var det så, at jeg startede de 10 år, hvor jeg sagde ja til alle typer musikjob og i alle genrer. Bl.a. spillede jeg teatermusik og havde i perioder job i Slesvigske Fodregiments Musikkorps. Jeg havde rigtigt meget glæde af at kunne håndtere alle slags slagtøj og spille efter noder”.
Efterfølgende snævrede Kristian Leth aktiviteterne ind til primært at handle om jazz.
”Det var på dette tidspunkt, at jeg begyndte at sætte egne initiativer i gang. Jeg ringede rundt til musikkolleger og fik koncerter op at stå. Ja, pludselig var jeg også arrangør. Jeg kommer ofte til London, og her mødte jeg i 2006 saxofonisten Scott Hamilton, som jeg siden har lavet fire udgivelser sammen med,” fortsætter Kristian Leth.
Arrangør
Det blev starten på hans koncertfirma JazzConcerts.dk, som primært arrangerer koncerter i Danmark, Sverige og England og på det seneste også i Norge.
”Jeg har bl.a. arrangeret koncerter hos Ronnie Scotts i London. De er benhårde forhandlere. Det handler om at få solgt billetter, og det var der, jeg mødte Claire Martin, som altid trak stort publikum. Hun kom til Aarhus Jazz Festival i 1998 og har været her flere gange siden. Det er siden blevet til flere koncertture med hende i England og rundt i Europa. ”
”Sideløbende er det blevet til nogle fantastiske turneer i Sverige med forskellige svenske navne. Jeg har været heldig at opleve flere ture med fuldt hus i de store koncertsale. En af de største oplevelser var en koncert med en fyldt sal i Koncerthuset i Stockholm med 1700 publikummer. Vi spillede musik hentet fra Billie Holidays repertoire. Med på scenen var bl.a. den norske sangerinde Karin Krog og saxofonisten Harry Allen. Karin Krog skal jeg snart være med til at fejre i anledning af hendes 80 års fødselsdag, som markeres på festivalen i Molde.” fortæller Kristian.
Undervisning
Ved siden af jobbet som koncertpromotor og aktiv musiker har Kristian Leth job som underviser i Aarhus Musikskole. Her har han siden 2000 undervist MGK elever. Det er en ¾ tids stilling.
”Lige nu ønsker jeg blot at blive ved med at sætte nye musikalske skibe i søen. Jeg har de senere år haft et fint samarbejde med Jazzselskabet i Aarhus med flere vellykkede koncert som resultat. Jeg håber jeg en dag kan lave en jazzkoncert der kan fylde Musikhusets store sal her i Aarhus. Jeg skal bruge mine erfaringer til at komme videre og finde ny markeder f. eks. i Asien, hvor skandinavisk jazz er efterspurgt”, slutter Kristian Leth.