Jacob Danielsen – Gaffelprisen

Kom trinvis ind i musikken – og finder nye former

Tekst Jørn Gade – foto: Jørn Gade og Albert Meier

FDF, free jazz, syrede eksperimenter, standard – og musik til teater. Det er nogle af stationerne i musikeren Jacob Danielsens musikalske karriere. Lørdag den 27. januar modtog den 44-årige musiker årets Gaffelprisen – den ældste danske jazzpris – ved et arrangement i Musikhuset Aarhus. Giveren var Jazzselskabet Aarhus.

Jacob Danielsen – eller bare Jacob D. som han er kendt i byens yngre jazzkredse, er født i Tranbjerg syd for Aarhus. Han blev indmeldt i FDF og med sin trompet sendt på et musikkursus. Det var starten musikalsk set for Jacob Danielsen, der siden med sine forældre tog til Aalborg. Musikken var der uden dog at fylde meget. Efter studentereksamen kom han tilbage til Aarhus – og et midlertidigt job, så han kunne få tjent lidt penge.
På virksomheden var der en anden ung mand, der ligesom Jacob spillede saxofon, men modsat Jacob øvede denne sig for at blive bedre – og ikke kun for at jamme med vennerne. Så blev Silkeborg for nogle år Jacobs by. Musikken var med, men endnu ikke med noget klart ønske om at blive musiker. Silkeborg havde en række musikkurser, som den unge Danielsen fulgte. Og her var ikke mindst også nogle musikalske venner, som ville mere musikalsk – og med dem kom Jacob Danielsen tilbage til Aarhus og søgte i 1996 ind på musikkonservatoriets rytmiske linje.

Sejthen, Bladt og Ulrik
Når han tænker tilbage på den første tid på konservatoriet, så står den ikke klar. Han spillede i fritiden blandt andet med bassisten Thomas Sejthen, der dog ikke på det tidspunkt endnu var søgt ind på konservatoriet. Men det musikalske samarbejde sammen med Thomas, der stadig er en nær ven og musikerkollega, gav næring og inspiration til at gå videre. På konservatoriet fik han Michael Bladt som lærer:
– Med Bladt begyndte der musikalsk at falde noget på plads for mig. Senere kom også Hans Ulrik til og ikke mindst hans nordiske tone. Det inspirerede mig meget, fortæller Jacob Danielsen, der gik seks år på konservatoriet, når man tæller hans orlov med.
Men der var også en vildskab i Jacob Danielsen, som blandt andet blev udlevet sammen med andre nyudklækkede fra konservatoriet. De tog til New York, tog kurser og væltede sig for en tid ud i free jazz, avantgarde og eksperimenter.

Musik med kant
– Det var den vildere New York-scene, vi oplevede og tog del i. Men startskuddet for at komme videre var nok gruppen JÆRV, hvor jeg kom til at arbejde sammen med blandt andet den svenske saxofonist og klarinettist Per ”Texas” Johanson. Det gav mig meget, forsikrer Jacob Danielsen, der også i flere omgange kom med i det århusianske bigband BLOOD SWEAT DRUM + BASS. Det blev til en tid med mange oplevelser, grupperinger og stilarter.
– Jeg kan li’ musik med kant. En vis vildskab ligger lige til mit højre ben. Der skal ikke lægges fingre i mellem. Men der må samtidig også være en sjælelig dybde – musikken skal komme fra hjertet. Jeg tog afstand fra standards i starten. Ikke at jeg ikke kunne se kvaliteten i for eksempel en Stan Getz. Men jeg tror, det måske dækkede det over, at jeg ikke evnede det godt nok. Så blev det til: Jeg kan ikke li’ det. Jeg forkastede det, indrømmer Jacob Danielsen.
– I dag spiller jeg rigtig meget standards. Min spændvidde er blevet meget større, siger han, der hygger sig med standards med kant i duoen med vennen Thomas Sejthen.

Lære af teater
Men Danielsen er stadig klar til at gå overraskende veje. For et par år siden blev det til en solokoncert ved Jazzselskabet Aarhus, hvor diverse husholdningsmaskiners analoge lyd via loopstationer og effekter blev koblet sammen med Danielsens saxofoner og klarinetter. En meget anderledes og næsten provokerende koncert.
Sidste efterår så man Jacob Danielsen i teaterforestillingen ”Slagballe Banke”. En forestilling, som hans svoger teatermanden Hans Rønne og Jacobs teaterhustru Mette fik ham lokket ind i. Forestillingen om en tænkt danserestaurant fik stor succes. Jacob var festligt udklædt og sminket.
– Det var helt fantastisk, men også både angstprovokerende, sjovt og lærerigt at stå på scenen med otte ægte skuespillere. Som musiker kan man være ret selvoptaget. Her var jeg med i noget, der var større. Aften efter aften på scenen. Jeg tror, det har givet mig noget – en indsigt, som jeg kan bruge i andre situationer, når jeg er ude at spille.
På spørgsmålet om, hvad musik Jacob hører, når han kommer hjem fra øvelokalet i det tidligere slagteri ved Spanien eller fra en koncert, lyder svaret:
– Jeg hører ikke meget musik hjemme. Det er mest noget, som kommer på sammen med børnene. Og så gerne noget, som, jeg mener, giver dem noget. Det er ikke helt rigtigt. Jeg hører faktisk noget selv. Gerne lp’er med musikere, som jeg ikke kender så nøje, og som jeg, mener jeg, kan give mig noget. Jeg streamer ikke musik. Jeg køber gerne lp’er – men kun én med hver musiker. Det inspirerer og udvider mit spil.

Tør være anderledes
I sin tale i Musikhuset til prismodtageren Jacob Danielsen bemærkede Jazzselskabets formand, Jes Halding, at Danielsen aldrig har gjort sig det let, men ofte har valgt ikke lethåndterlige instrumenter som f.eks. kontrabasklarinetten. Halding roste ham for mange oplevelser med vilde, eksperimenterende og flotte koncerter med såvel improviseret som nedskrevet musik. Altid højest fascinerende ligesom gruppernes navne som ”Raketseptet” eller ”Admiral Awesome”.
Også priskoncerten i Musikhuset blev en stor oplevelse. For at publikum ikke i forvejen skulle vide, hvem der var Gaffelpris-modtager, var dagens koncert annonceret med gruppen ”98 Parker Points” featuring Karsten Aaholm og Jens Chr. ”Chappe” Jensen. Trioen ”98 Parker Points” består af Thomas Sejthen på el- og akustisk bas, Morten Nottelmann på trommer og så Jacob Danielsen selv på en stribe saxofoner og klarinetter. Ikke mindst Danielsens duetter med ”Chappe” – basklarinet og barytonsaxofon – var enestående.

Arbejde sammen på tværs
I sin takketale kom en rørt Jacob Danielsen også med en opfordring til byens forskellige musikere om at være mere åbne til på tværs af alder, generer og dogmer at stå sammen:
– Hvis vi alle rækker ud til hinanden og inviterer hinanden, prøver at spille sammen, tænker muligheder og ser det spændende i vores forskelligheder, så tror jeg, at vi kan få Aarhus til på ny at blomstre som musikby. Der har aldrig været mere talent til stede end i disse år. Lad os glædes over det, udnytte potentialet, lød det fra prismodtageren.

FAKTA

Jacob Danielsens virke kan følges på: http://www.jacobd.dk/

Gaffelprisen 2017
Gaffelprisen er landets ældste jazzpris. Udover æren og en stemmegaffel følger der 10.000 kr. Prisen, der uddeles af Jazzselskabet Aarhus, er blevet uddelt 40 gange siden 1973. Blandt de seneste modtagere er:

Christian Vuust, saxofonist (2016)
H. C. Vartenberg, kapelmester/saxofonist (2015)
Butch Lacy, pianist (2014)
Michael Bladt, saxofonist (2013)
Jens Balder/basunist (2012)

Det var firmaerne Grauballe Bryghus, Skous Musikhus samt Juhl Sørensen, der var sponsor for årets Gaffelpris.